Nie możesz zasnąć? Twój sen jest płytki, a Ty o poranku czujesz się przemęczona/y? To znak, że z Twoim snem jest coś nie tak. Dzisiaj pragniemy pokrótce przedstawić temat bezsenności i sposobów jego leczenia.

Bezsenność z klinicznego punktu widzenia to przypadłość, która charakteryzuje się silnymi problemami ze snem. Szacuje się, że problem może dotyczyć nawet 30% polskiego społeczeństwa. Jak można sobie z nim poradzić?

Jakie są przyczyny występowania bezsenności?

Podczas snu dochodzi do procesów regeneracyjnych, które dla naszego organizmu są niezbędne. W przeciwnym wypadku, funkcjonowanie narządów wewnętrznych, samopoczucie i ogólna kondycja organizmu zostaną mocno osłabione. Dlatego też, problemy podczas snu, tudzież bezsenność – to dolegliwość, której trzeba natychmiastowo się przeciwstawić.

  • Niewygodne łóżko – brak komfortu w sypialni może stanowić przyczynę bezsenności. Inwestując w wygodny materac i poduszkę możemy znacznie podnieść wygodę naszego snu.
  • Zła atmosfera w sypialnii – niewiele osób sobie zdaje sprawę, że nastrój w sypialnii przyczynia się do naszego snu. Wynika to z zaburzeń między snem, a czuwaniem. Wyłącz wszelkie urządzenia, zadbaj o odpowiednią temperaturę, wilgotność powietrza i ogranicz wpadające światło w sypialni.
  • Odżywianie – a konkretniej, tłuste, ciężkostrawne pożywienie przyjmowane w drugiej części dnia. Aby, uniknąć problemów ze snem, warto również ograniczyć spożywanie pokarmów na 2-3 godziny przed snem.
  • Stres – czynniki stresogenne, brak relaksu w ciągu dnia – to bardzo często przyczyny występowania zaburzeń rytmu dobowego – senności w ciągu dnia i bezsenności w nocy. Zadbaj o to, aby Twoje ciało było zrelaksowane zarówno od strony fizycznej, jak i psychicznej.
  • Choroby – bezsenność może stanowić objaw różnych chorób, zarówno psychomatycznych, jak i fizycznych. Szacuje się, że problemy ze snem to w 70% przypadków wynik właśnie chorób, urazów i dolegliwości.
  • Strach przed problemami ze snem – to brzmi abstrakcyjnie, ale tak właściwie jest. Jednostka, która boi się, ze nie zaśnie, potęguje problem i wpada w tzw. błędne koło. Dlatego też, tak ważnym jest, aby do łóżka udawać się w pełni zrelaksowanym.
  • Zła kondycja fizyczna organizmu – otyłość, brak aktywności ruchowej w ciągu dnia przyczynia się między innymi do chrapania, które może skutkować zaburzeniami sennymi (np. nadmierną sennością w ciągu dnia, niewysypianiem się, płytkim snem).

Sposoby na bezsenność

Sposobów walki z bezsennością jest co najmniej kilka. Najpopularniejszym rozwiązaniem są tzw. tabletki nasenne (dostępne tylko i wyłącznie na receptę). Czy jednak, aby na pewno jest to dobry pomysł na walkę z bezsennością? Niekoniecznie. Wszak, tabletki nasenne to środki o wyjątkowo silnym działaniu, które mogą uzależnić organizm od ich stosowania. Oznacza to, że po odstawieniu środków problem będzie nadal. Tabletki nasenne nie leczą, a jedynie redukują objawy. Nie o to jednak chodzi, by zażywać je całe życie.

Zdecydowanie rozsądniejszym sposobem jest wykorzystanie naturalnych sposobów na bezsenność. Niestety nie dają one natychmiastowych efektów, przez co nie są tak często wykorzystywane. Naturalna walka z bezsennością polega między innymi na:

  • Poprawie komfortu snu: zmianie materaca i poduszki na wygodniejszą; przygotowanie sypialni (temperatura i wilgotność powietrza).
  • Poprawie nawyków żywieniowych: zdrowa, zbilansowana dieta; ostatni posiłek najpóźniej na trzy godziny przed snem.
  • Wzmożenie aktywności fizycznej: regularna aktywność w formie ćwiczeń aerobowych (poprawa wydolności krążeniowo-oddechowej).
  • Rezygnacja z używek: w tym z alkoholu oraz papierosów.

Ponadto, w ramach alternatywy dla środków nasennych można korzystać z preparatów naturalnych – suplementów diet. Nie uzależniają, a ich skuteczność bywa tak samo wysoka.

Leczenie naturalne wymaga czasu i cierpliwości. Efekty nie pojawiają się od razu. Zdarza się, że poprawa następuje dopiero po kilku tygodniach od wprowadzenia zmian. Nie mniej jednak – na pewno warto sięgnąć właśnie po takie rozwiązanie.